Conent Cafe: Tartalommarketing Podcast

Organikus marketing: hogyan csábíts potenciális ügyfeleket a weboldaladra ingyen | Content Cafe #31

Organikus marketing

Mindenféle tartalommarketing tevékenység alapja, hogy kidolgozunk egy tartalomstratégiát. Hogy lehet jól tartalomstratégiát kialakítani? Az egésznek a magja, hogy ismerjük a célközönséget, tudjuk, hogy mivel kapcsolatban kérdeznek, mire keresnek rá.

Kulcsszókutatás

Aztán csinálunk egy alapost kulcsszókutatást. A legjobb szoftverek erre a SEMrush és a Moz. Ezekben a szoftverekben a következő módokon lehet nekikezdeni a kulcsszókutatásnak:

  • megnézzük, hogy a versenytársak milyen kulcsszavakra vannak optimalizálva
  • megnézzük, hogy mi jelenleg milyen kulcsszavakra rankolunk
  • megnézzük, hogy milyen kulcsszavak vannak, amikre nem rankolunk, de hasonlítanak a jelenlegiekre
  • beírhatunk új kulcsszavakat, amik eszünkbe jutnak és érdekel a search volume-juk

organikus marketing

A lényeg, hogy kigyűjtsük azokat a legfontosabb kulcsszavakat, amelyekre megérheti tartalmat gyártani. Ezeket aztán célszerű egy táblázatba foglalni, ahol a releváns kulcsszavak mellé kigyűjtjük a search volume-ot.

Ezután csoportosítjuk a kulcsszavakat bizonyos szempontok alapján:

  • buyer journey (tofu, mofu, bofu)
  • persona: pl. menedzser, stakeholder, technikai szakember stb.

Mindegyik csoportba tartoznak kulcsszavak, és ezekről tudjuk, hogy mennyien keresnek rájuk. Ezek után sorrendbe tudjuk rakni, és így megtalálhatjuk a legfontosabb kulcsszavakat az adott iparágban. Minden iparágban megvan az a legfontosabb kulcsszó, ami nagyon magas search volume-mal rendelkezik. Ha egy cég tartalommarketinggel foglalkozik, akkor ott a tartalommarketing lesz egy meghatározó kulcsszó.

Cornerstone kulcsszavak

Ezek a kulcsszavak fogják adni a cornerstone content alapját. Ennek az a lényege, hogy megnézzük a magas keresési számú kulcsszavakat és eköré írunk több ezer szavas cikkeket. Azért kell minél hosszabb cikkeket írnunk, mert sokan keresnek rá ezekre a kulcsszavakra, emiatt nagyon kompetitívek és ezért nehezebb is rankolni az első oldalon. Csak úgy van esélyünk felvenni a kesztyűt, ha a mi cikkünk jobb, mint a többi, azaz hosszabb, tartalmasabb, informatívabb, mint a versenytársaké.

Mi számít magas search volume-nak? Természetesen ez iparágfüggő. B2B-ben egy 400-as search volume-mal rendelkező kulcsszó már számíthat magasnak, de más iparágakban lehet, hogy a 40000 számít soknak. Ez azon is múlik, hogy a kulcsszó mennyire sales közeli. Ha benne van a kulcsszóban, hogy “árak”, akkor aki arra keres, ő már valószínűleg készen áll a vásárlásra. Ezért itt beérjük egy alacsonyabb keresési számmal, ha tartalmat szeretnénk rá írnii, mivel hiába keresnek rá kevesebben, aki rákeres, az jó eséllyel vesz valamit.

Long tail kulcsszavak

A kulcsszókutatás alkalmával kigyűjtöttünk rengeteg olyan kulcsszót, amik ún. long tail kulcsszavak. Ezek hosszabb kulcsszavak (kifejezések) és kevesebb search volume-mal rendelkeznek, viszont ugyanúgy relevánsak a vállalkozás főtémájához.

Az összes cornerstone kulcsszó/téma alá ki lehet gyűjteni ezeket a long tail kulcsszavakat, amikre szintén akarunk tartalmat gyártani. Ha a tartalommarketing a fő cornerstone téma, akkor egy long tail kulcsszó lehet például a “tartalomgyártási tippek”. De lehet akár “youtube keresőoptimalizálás” vagy “marketing funnel” is egy long tail kulcsszó.

keyword

A lényeg hogy mindegyik egy nagyobb téma részéhez tartozik, de külön-külön is tudunk rájuk cikket írni. Mindegyik cikkből adunk egy backlinket, ami erre az átfogó cornerstone tartalomra mutat.

Összefoglalva: ha megvan a tartalomstratégia, akkor a gyakorlatban kell, hogy rendelkezzünk egy halom releváns kulcsszóval. Ezek közül aztán megtaláljuk azt a 4-5 fő kulcsszót, amik az adott iparág legfelkapottabb témáit fedik le. Aztán minden fő kulcsszóhoz hozzárendelünk további 4-5 vagy több long tail kulcsszót, amik kisebb fókuszú, de releváns alrészei egy nagyobb témakörnek. Ha kidolgoztuk a vázat, és tudjuk, hogy honnan hova kell linkelnünk, és hogy mely kulcsszavakra akarunk on-site optimalizálni, akkor jöhet a tartalomgyártás része.

Tartalomgyártás

Ha cornerstone megoldást választjuk a tartalomgyártást illetően, akkor kétféle módszer van ennek megvalósítására.

Az egyik módszer, hogy először a cornerstone contenteken kezdünk el dolgozni. Ez a legnagyobb falat. Akár több hónapokig is eltarthat, míg elkészül, attól függően, hogy mennyire kell tartalmas cikket írnunk, hogy elsők legyünk. De ha ez megvan, akkor a long tail kulcsszavakra már gyorsabban tudunk tartalmat gyártani.

A másik módszer követve viszont először a long tail kulcsszavas cikkeket írjuk meg. Ezek alapból hamarabb megvannak, kisebb a konkurencia, így könnyebben tudunk elöl rankolni és gyorsabban tudunk organikus forgalmat generálni. És akkor máris fel tudjuk mutatni, hogy itt vannak ezek a cikkek és hoztak X látogatót. A kézzelfogható eredmény pedig mindig jó.

Ha megcsináltuk az összes – egy cornerstonehoz tartozó – long tail tartalmat, ami lehet mondjuk 5 darab cikk, akkor jöhet a cornerstone content. Ennek a megírása már könnyebb feladat lesz, mivel a már meglévő long tailes cikkekből ki tudunk ollózni kisebb-nagyobb részeket.

content creation

A tartalomgyártási folyamaton tudunk gyorsítani, ha dokumentáljuk a lépéseket, amiken mindig végig kell menni. Nálunk a checklist például így néz ki:

  1. nyelvtani/helyesírási hibák javítása
  2. cikk olvashatóságának ellenőrzése
  3. képek keresése, hogy könnyebb legyen a szövegeket olvasni
  4. SEO checklist
  • kulcsszó berakása H1-es címsorba (csak egy H1-es címsor legyen a cikkben)
  • kulcsszó berakása az URL slugba
  • hatásos, lényegretörő metadescription: mit kap az olvasó, ha rákattint a cikkünkre
  • H2-es címsor optimalizálása a kulcsszóra
  • képek alt tagjei
  • WordPress pluginok (Yoast) javaslatai a kulcsszavakat illetően
  1. inbound linkek beszúrása + olyan link, ami a cornerstone contentre mutat
  2. outbound linkek beszúrása, amik releváns weboldalakra mutatnak
  3. call-to-action a végére: ha sales közeli kulcsszóra írtunk tartalmat, akkor lehet sales üzenet a végén; ha top-of-the-funnel tartalom, akkor lehet mondjuk egy email feliratkozás

Cikkírás

Ha nagyon kompetitív kulcsszóra akarunk cikket írni, akkor az a kihívás, hogy hogyan fogjuk egy egyedi perspektívából megközelíteni a témát. Ha nem vagyunk szakértői az adott témának, akkor ez nagyon nehéz, és rengeteg kutatómunkát igényel, hogy a miénk legyen a legátfogóbb cikk. És ezt sokan megspórolják. Sokan elrettennek ettől a mélyreható kutatásból, mert előfordulhat, hogy akár 10-15 cikket is el kell olvasni/ki kell jegyzetelni, hogy a miénk legyen a legjobb.

Egy jó megoldás, ha a cégen belüli szakértelmet a lehető leghatékonyabban próbáljuk írásos formába önteni, amit aztán egy marketinges megformáz. Viszont ez alapos menedzselést követel, hogy a meglévő kulcsszavakhoz hogyan tudunk minél gyorsabban, könnyebben tartalmat csinálni, ami organikus forgalmat hoz.

Szakértők

Ha egy cég specializálódott egy iparágra, akkor vannak emberek – cégen belül is – akik ezzel foglalkoznak nap, mint nap (legyen az adatbányászat, szoftverfejlesztés, web scraping vagy bármi). Ők szakértők ebben a témában, és az ő segítségüket érdemes kérni a tartalomgyártásban.

subject matter expert

A gond ott kezdődik, hogy hiába gyárthatnának nekünk tartalmat ezek a bennfentes szakértők, legtöbbször nem érnek rá, mert nekik megvannak a napi feladataik. Ezért a legjobb, ha felkérünk egy in house SME-t (subject matter expert), hogy lásson el minket hasznos információkkal – mondjuk rendszeresen, minden héten egyszer egy 30 perces interjú keretében. 

Ez alatt az idő alatt annyi muníciót kapunk egy cikk megírásához, amennyit másképpen csak több órányi kutatás útján tudnánk megszerezni. A szakértőtől kapott információt a marketinges egy könnyen befogadható, olvasmányos köntösbe foglalja, valamint a célközönség nyelvezetére hangszereli. Az adott SME ráadásul a saját perspektíváját osztja meg, ami ad egy egyediséget a tartalmunknak.

Perspektívák

A tartalomban 3 helyről kaphatunk segítséget:

  • értékesítői oldal: az ügyfél perspektíváját ismerteti
  • fejlesztési vezető: technikai részekre van rálátása, de magasabb menedzseri szinten
  • fejlesztő: konkrét, hands-on problémákkal kapcsolatban ad információt

Ezekkel a személyekkel le tudunk ülni bizonyos időközönként és máris van mindig friss marketing anyagunk. Előre elküldjük nekik, hogy milyen témákat szeretnénk érinteni, hogy ne érje őket váratlanul. A felvett anyag máris ott van videóként/hanganyagként, amit publikálhatunk podcastként. Ha ez nem kivitelezhető, akkor egyszerűen csak leírjuk az interjú szövegét, és ezt a szöveget kezeljük draftként, amit aztán cikké alakítunk és keresőoptimalizálunk.

Persze ez nem azt jelenti, hogy egy 30 perces interjúból rögtön egy long tail cikk lesz. Előfordulhat, hogy 10 perc a cornerstone contenthez lesz felhasználható, a többi 20 perc pedig majd később kerül beillesztésre akár egy long tail kulcsszavas cikkhez. Ezeknek tényleg az az elsődleges értelme, hogy meglegyen az a szakmai veleje a tartalomnak, amit aztán egy marketinges ki tud kerekíteni. A cikk lényege, hogy kézzelfogható megoldást adjon egy létező problémára.

Tartalommarketinges automatizmusok

A másik fontos eleme a tartalomgyártásnak a különböző automatizmusok, szoftverek használata, amelyek segítenek menedzselni a tartalomgyártást. Rengeteg ilyesmi eszköz van, de szinte bármelyik jó tud lenni. A lényeg, hogy meglegyen a process, vagyis a tartalomgyártási folyamat A-tól Z-ig. Ahogy említettük, a Content Cafenak is van külön doksija, ahol a videó – és hangszerkesztési lépések vannak részletesen leírva.

marketing automatizmus

Jelenleg kétféle automatizmussal dolgozunk:

  • podcast automatikus posztolása wordpressre
  • podcast automatikus posztolása facebookra

Tartalmak optimalizálása

Miután megvannak a cikkek és belevágtunk a tartalomgyártásba, akkor előbb-utóbb látnunk kéne valami eredményt – organikus szempontból. Ezt a legegyszerűbben úgy tudjuk követni, ha monitorozunk SEO-s KPI-okat. Tehát nézzük, hogy milyen kulcsszavakra vagyunk rankolva, hányadik helyen, illetve, hogy milyen olyan kulcsszavakra rangsorol minket a Google, amelyekre alapból nem terveztünk.

Például akanánk rankolni arra, hogy tartalommarketing tippek, de a Google arra rankol minket egész jól, hogy tartalommarketing. Ha a cikkünk jó – és ha más cikket nem akartunk erre a kulcsszóra rankolni – akkor optimalizáljuk a cikkünket SEO szempontból. Itt a lényeg, hogy a Google hogyan értelmezi a tartalmainkat, és próbáljuk úgy optimalizálni a cikkeinket, hogy összhangban legyen azzal, hogy a Google mit “gondol” a tartalmainkról.

A 3 legfontosabb mutató, amit nézni kell:

  • a legjobb kulcsszavak, amelyek a legtöbb látogatót hozzák be
  • melyek azok a tartalmak, amik nem rankolnak jól, és optimalizálásra szorulnak
  • teljesen új, időközben felbukkanó kulcsszavak megnézése a Search Console-ban

Organikus látogatószerzés

Ha organikusan akarunk látogatót, akkor meg kell nézni, hogy mi az, ami működik. Az SEO egy bizonyítottan régóta működő megoldás. De van még sok más platform, ahonnan lehet organikus látogatót szerezni. Ezek közül nem mindegyik működik egyformán jól.

Facebook, Instagram

Facebookon az organikus elérés kvázi nemlétező. Ha kirakunk egy posztot, nagyon kevés emberhez fog csak eljutni. De ugyanígy Instagramon se túl rózsás a helyzet. Ezeken a platformokon olyan mennyiségű tartalom kerül megosztásra, hogy sokszor még a minőségi posztok is elsikkadnak, vagy nem jutnak el a célközönségig. Hacsak nincsen alapból egy nagyobb, kitartó követőtáborunk, akkor nagyon nehéz ezeken a csatornákon eredményt elérni.

social media facebook linkedin

Linkedin

De ezzel ellentétben, mi úgy tapasztaltuk, hogy Linkedinen még valamelyest működik az organikus elérés. Ha kiposztolunk valami edukációs, értékadó tartalmat, akkor általában van engagement vagy visszajelzés. Ezt is lehet valamennyire automatizálni, hogyha kikerül egy cikk a weboldalunkra, akkor az legyen automatikusan megosztva Linkedinen is.

Ha natív formátumnál maradnánk, akkor az eredeti cikkből kiragadunk néhány tömörebb gondolatot, és azt megosztjuk egy Linkedin poszt formájában. Aztán call-to-action a végére: megadunk egy ebook letöltés linket, amivel máris tudunk leadeket generálni.

Podcast

Ami még beválhat rövid távon, ha elmegyünk podcastekbe szerepelni. Főleg az interjúalapú podcastek olyanok, hogy folyamatosan keresnek vendégeket. Ha van valami mondandónk vagy úgy érezzük, hogy érdekes a perspektívánk, akkor mindenképp érdemes elmenni egy ilyen podcastre. Ráadásul ingyen van.

A podcastek azért is jók mert az attention span sokkal magasabb, mint a social media platformok esetében. A podcastekben kapunk 20-30-40 percet, hogy kifejtsük a mondanivalónkat, ami lényegesen több, mint mondjuk a TikTok néhány másodperce. Ha valaki hallgatja a beszélgetésünket 30-40-50 percen át, azzal sokkal szorosabb elköteleződést/bizalmat tudunk kialakítani, mint egy olyan valakivel, aki egy néhány soros Facebook posztunkon görget át.

Youtube

A Youtube kereső a világon a második legnagyobb kereső a Google után. A folyamatos algoritmus változások miatt megeshet, hogy egy régebbi, akár több éves videót felkap a youtube és berakja az ajánlott videókba. Úgy, hogy a mi részünkről nem történt plusz erőfeszítés.

Az összes organikus csatorna csak úgy működik, ha ki van építve egy funnel. Ha például vannak Youtube nézőink, az önmagában semmit nem jelent. Tudnunk kell, hogy mit kezdünk ezekkel az emberekkel, milyen következő lépést szánunk nekik. Ez lehet egy email feliratkozás, vagy egy cikk elolvasása vagy bármi, ami előrébb viszi őket a funnelben. Így össze tudjuk kötni azt, hogy nézőink vannak, azzal, hogy ennek hogy lesz bármilyen eredménye is a funnel alján.

Tudj meg többet

Tartalommarketing funnel: így szerezz ügyfeleket tartalommal

Lead generálás webinar-alapú tölcsérrel

Egy tökéletes tartalommarketing rendszer felépítése