Technikai SEO: Weboldal Optimalizálása Technikai Szempontból

A keresőoptimalizálás kapcsán szót ejtettünk már a kulcsszókutatásról, a szövegírásról, valamint a backlinkek gyűjtéséről. Ezeken kívül viszont az oldalunk technikai részleteit sem szabad elhanyagolnunk. A webhelyünk technikai optimalizáltságát hívjuk gyűjtőnéven technikai SEO-nak.

A technikai részletek is hatással vannak a felhasználói élményre, és ugyanúgy fontos faktor a rangsorolásban, mint például a tartalom. Ha ezekre nem fordítunk kellő figyelmet, akkor az az egész weboldalunk helyezését negatív irányba befolyásolja.

Ebben a cikkben a technikai SEO alapvető részeit mutatjuk be, amelyeket optimalizálva javíthatunk a Google-ben elért helyezéseinken.

Technikai SEO elemei

XML oldaltérkép (sitemap)

Az XML sitemap lényegében olyan, mint egy tartalomjegyzék, ami a Google-nek készült. Ez a strukturált dokumentum a weboldalunk összes oldalát tartalmazza, URL-ek formájában, amelyet szeretnénk a Google-n rankolni. Az oldaltérképet a keresőmotor ún. crawlere olvassa be és értelmezi.

A crawlerek a keresőmotor botjai, amelyek átfésülik a webet, hogy beindexeljék (elérhetővé tegyék) az újdonsült tartalmakat. A sitemap alapján a Google crawlerei tudni fogják, hogy mely oldalakat indexeljék be, és hogy hogyan érjék el azokat. Ha egy oldal nincs benne a sitemap-ben, attól még a Google ugyanúgy be tudja indexelni, csak valószínűleg lassabban, hiszen így “manuálisan” kell a crawlernek megtalálni az oldalt.

Mobil reszponzivitás

Ne feledkezzünk meg a mobilra való optimalizáltságról se. Évről évre egyre több ember netezik különböző mobil eszközökről, ezért muszáj lépést tartani, hiszen a Google is számításba veszi egy oldal mobilra optimalizáltságát. Ha egy weboldal nincs megfelelően mobil böngészőkre és kis kijelző méretre optimalizálva az nagyban megnehezíti a keresőoptimlizálást.

Itt fontos az oldal megjelenése, hogy néz ki mobil eszközön, mekkorák a gombok, olvasható-e a szöveg stb… Ezen kívül a betöltési sebesség még, amire harap a Google, ezért vigyázni kell a különböző popup elemekkel, nagy képekkel, gifekkel vagy egyéb lassító funkcióval.

Robots.txt

A robots.txt iránymutatást ad a keresőmotorok (crawlerei) számára. A robots.txt segítségével megmondhatjuk a Google robotjának, hogy mely oldalakat indexelje be a Google (vagy látogathatja meg bármely más robot), és melyeket hagyja ki. Milyen oldalakat látogasson (látogathat) meg és mely oldalakat hagyja ki.

Fontos viszont, hogy a robots.txt fájlban lévő szabályok nincsenek kőbe vésve. A robotok ettől függetlenül meg tudják látogatni bármely publikusan elérhető oldalunkat vagy dönthetnek úgy, hogy figyelmen kívül hagyják a robots.txt szabályait.

robots.txt, seo

Duplikált tartalom

A duplikált tartalom azt jelenti, hogy bizonyos tartalom vagy tartalomblokk több URL alatt is megtalálható akár egy adott domainen belül. A Google nem díjazza a duplikált tartalmakat, és előfordulhat a hátrasorolás emiatt.

Duplikált tartalom előfordulhat a véletlennek köszönhetően is, ha mondjuk egy oldalhoz több URL kerül beindexelésre. Szerencsére a Google search console-ban ki lehet küszöbölni ezt a hibát.

Hibakódok

Amikor meglátogatunk egy oldalt a böngészőnkkel, akkor minden kérésnek (request) van egy kimenetele. Itt vannak a legfontosabbak, amiket célszerű ismerni SEO-hoz:

  • 200: sikeres volt a request és betölt az oldal
  • 301: végleges átirányítás, az oldal SEO értéke megmarad az új URL-en
  • 302: ideiglenes átirányítás, az SEO érték nem kerül át az új URL-re
  • 404: az oldal nem található
  • 503: a szerver nem érhető el

Fontos, hogy a keresőmotor crawlerei számára (és minden más látogató számára) elérhetőek legyenek az oldalaink. Így tehát 200-as kódú HTTP státuszú kéréseket szeretnénk látni. URL átirányításnál ha szeretnénk, hogy az eredeti URL SEO értéke “átköltözzön” az új URL-e, akkor használjunk 301-es átirányítást, különben 302-est.

404, code

Oldal betöltés

A gyors betöltés is fontos, hiszen ez is javítja a felhasználói élményt. Senki nem szeret túl sokáig verni, hogy egy weboldal betöltődjön. A hosszú betöltési idő növeli a bounce rate-t is. Az alábbi dolgok gyorsíthatják a betöltést:

  • képek, gifek méretének csökkentése
  • statikus tartalmak kiszolgálása CDN-en keresztül
  • lazy loading (fokozatos betöltődés scrollozástól függően)
  • cache pluginek használata
  • minifying CSS / JS (CSS és JS fájlok minimalizálása)
  • Külső JS fájlokra való hivatkozások csökkentése

HTML hibák

HTML hibák is előfordulhatnak, amik rontanak a technikai SEO-n, ugyanakkor ezeket könnyű kijavítani:

  • több H1-es tag egy oldalon (1-nek kéne lennie)
  • nincs meta leírás
  • invalid HTML kód
html

Eszközök

A következőkben ismertetünk néhány hasznos toolt, amelyek jelentősen megkönnyítik a technikai részek optimalizálást.

Google search console

A Google search console egy ingyenes szolgáltatás, amellyel egy átfogó képet kapunk a weboldalunk helyzetéről a keresőben. Ezzel a toollal meg tudjuk nézni, hogy az oldalainkat valóban beindexelte-e a Google, valamint hogy milyen esetleges hibakódjaink vannak.

Pagespeed insight

Ez a szolgáltatás az oldalunk sebességét méri mobileszközön és gépen egyaránt. Az oldal teljesítményéről ezután ad egy értéket (score). A 90 feletti score jónak minősül, a 90-50 közötti javítást igényel, míg az 50 alatti rosszul teljesítő weboldalt jelent, komolyabb hibákkal.

Screaming frog

A Screaming frog egy olyan website crawler tool, amellyel egy átfogó technikai auditot végezhetünk. A tool segítségével számos adatot kaphatunk a weboldalunkról, és megtudhatjuk a jelenlévő SEO hibákat, legyen szó akár duplicate contentről vagy hibás linkekről.

SEO Analyzer

A SEO Analyzer használatával SEO auditot végezhetünk. Az audit végén kapunk egy reportot, ami kilistázza a felmerülő hibákat és javaslatokkal lát el, hogy hogyan küszöböljük ki őket.

A technikai SEO egy gyakorta elhanyagolt, vagy felületesen kezelt egysége az egész keresőoptimalizálásnak, pedig ugyanúgy hatással van a Google-ben elért helyezésünkre. A fenti részeket karbantartva elősegítjük megjelenésünket a keresőben.

Még több SEO

Miért éri meg az SEO?

Mit szeret a Google?

Google rankolási tényezők

Kulcsszókutatási stratégiák és módszerek

Linképítési technikák SEO-hoz