SEO mérése: Legfontosabb mérőszámok a keresőoptimalizálásban

A keresőoptimalizálás egy hosszútávú folyamat. De ez nem azt jelenti, hogy nem tudjuk mérni a folyamatos fejlődést. Sőt, nagyon fontos hogy egy SEO stratégia megvalósításakor mindig tudjuk, hogy rajta vagyunk az eredmények felé vezető úton vagy sem.

Ahhoz, hogy rájöjjünk valóban működik-e az SEO, elengedhetetlen a mérés. SEO mérésekor számos KPI van, amit használunk. Ebben a cikkben megmutatjuk a legfontosabb mérőszámokat, amelyekkel megbizonyosodhatunk az SEO kampányunk sikerességéről.

Célok meghatározása

A méréshez fontos tisztázni, hogy mi a végcél, tehát mit szeretnénk elérni az SEO-val. Ehhez a leghasznosabb ha egy SMART célt határozunk meg.

  • S – specific
  • M – measurable
  • A – attainable
  • R – relevant
  • T – time-based

Példák

Eredményhez kötött cél

50%-kal növelni az XY personába tartozó organikus havi látogatószámot 12 hónapon belül.

Tevékenységhez kötött cél

Hetente 2 legalább 100 volume-mal rendelkező, releváns kulcsszóra optimalizált cikk publikálása.

A jó cél(ok) meghatározása elengedhetetlen minden marketing tevékenység/kampány megkezdésekor.

smart célok

Látogatószerzési mérőszámok

Az első kategória a látogatószerzéssel kapcsolatos mutatók.

Organikus forgalom

Az organikus forgalom a Google-ből vagy más keresőből érkező forgalmat jelenti. Általában a célunk, ha SEO-ról van szó, hogy ezt a mutatót növeljük minél nagyobb mértékben. Organikus forgalmat, illetve a változásokat tudjuk követni Google Analytics-en belül is (organic traffic) vagy pedig Google Search Console-ban (itt kattintási, és megjelenési adatokat is látunk).

Branded traffic vs. unbranded traffic

Ha specifikusan kerestek rá a cégünkre név szerint vagy egy termékünk neve szerint azt branded search-nek hívjuk. Az unbranded search pedig, amikor a keresésben nincsen konkretizálva egy brand vagy cégnév. A branded keresések mérésével a brand awareness-t tudjuk mérni. Minél nagyobb a branded traffic, annál inkább a köztudatban van a brandünk. A kulcsszavak többsége unbranded traffic-ot fog szállítani.

Top kulcsszavak

Ugyancsak a Google Search Console-ban tudhatjuk meg, hogy mely kulcsszavak generálják a legnagyobb organikus forgalmat. Ez azért fontos, mert ez alapján tudjuk meg oldalakon érné meg optimalizálást végezni, hogy növeljük az oldalon töltött időt, a meglátogatott oldalak számát vagy éppen a konverziót. Azok az oldalak, amelyek a legjobban teljesítenek a keresőben (tehát a legnagyobb organikus forgalmat kapják) nagyon jó alapot adhatnak a funnelünk felső (awareness) részének a kialakításában.

kulcsszó

Engagement mutatók

Az engagement metrikák a látogatók tevékenységeit követi nyomon a weboldalunkon. Általánosságban azt méri, hogy a látogatók mennyire voltak aktívak az oldalunkon, mennyire kötötte le őket a tartalmunk. Erről a következő mérőszámok adnak egy átfogó képet:

Konverziós ráta (conversion rate)

A konverziós ráta azt mutatja meg, hogy az oldalunkat látogatók közül hányan konvertáltak, azaz hányan teszik meg az általunk kívánt tevékenységet. Ez lehet egy email feliratkozás, egy ebook letöltése vagy akár maga a vásárlás. A konverziós ráta növelése egy folyamatos feladatnak kell lennie. Főleg azért, mert hiába szerzünk sok látogatót az oldalra, ha a funnelből túl sokan kiesnek. Konverzió optimalizálással elérhetjük, hogy a látogatók nem csak megtalálják az oldalunkat, de meg is teszik a következő lépést a funnelben.

Oldalon eltöltött idő (time on page)

Az oldalon eltöltött idp azt mutatja, egy látogató mennyi időt tölt az oldalon a kattintás után. Ez a mérőszám megmutathatja, hogy a tartalom mennyire jó vagy éppen rossz. Ha alacsony az oldalon eltöltött idő mennyisége, az utalhat arra, hogy a cikk nem tudja kellőképp megragadni a figyelmet vagy szimplán irreleváns a látogató számára, esetleg másra számított a kattintás előtt.

Az oldalon eltöltött időnek ideális esetben tükröznie kell a tartalom fajtáját, hosszát. Ezért oldalanként eltérő lehet, hogy mi számít jó időnek, és ezt figyelembe kell venni méréskor. Egy hosszabb cikk esetén az olvasási időnek is hosszabbnak kéne lennie, míg egy rövidebb bejegyzés vagy landing page végigolvasása kevesebb időt vesz igénybe.

Oldal/látogatás (pages per visit)

Ez a metrika azt mutatja meg, hogy átlagosan egy látogatás alkalmával hány oldalt néz meg a látogató a domainen belül. SEO-s tartalom esetén ez a szám gyakran nagyon alacsony, 1-hez közeli. Ilyenkor az átlagos látogató a keresőből rákattint az oldalunkra, elolvassa a cikket és el is megy. Ez azért kifejezetten jellemző a keresőoptimalizálás céljával készített edukációs/megoldás fókuszú tartalmaknál, mert a legtöbb felhasználó csak egy megoldást szeretne a problémájára. Ezért amint megoldást talál a problémájára a cikkünkben, nem kattint más oldalakra, hanem kilép. Ezen a mutatón ugyancsak optimalizálással tudunk javítani. És ez legtöbbször nem is olyan nehéz, hiszen minden esetben fel lehet ajánlani a látogatónak egy “következő lépést”, ha még jobb/több tartalom érdekli a témával kapcsolatban. Ezáltal ott tudjuk őt tartani az oldalunkon, növelve a konverzió esélyét.

web traffic, organikus forgalom

Visszafordulási arány (bounce rate)

A visszafordulási arány megmutatja, hogy mennyien hagyják el a weboldalt, anélkül, hogy bármit is csináltak volna ott. Ez százalékos arányban úgy mutatkozik meg, hogy a csak egy oldalt megnéző látogatók számát elosztjuk az összes látogató számával.

Tágabb értelemben ez azt követi nyomon, hogy a weboldalt elérő látogatók közül mennyien találták relevánsnak a tartalmakat. Ha a látogatók nagyrésze csak a főoldalunkat nézi meg, de onnan nem néz meg más oldalakat, akkor a magas bounce rate rosszat jelent. Ugyanakkor ha egy egyoldalas landing page-ünk van, ahol az egyetlen cél az azonnali konverzió, akkor itt a magas bounce rate már érthetőbb.

Görgetési mélység (scroll depth)

Ez a metrika azt szemlélteti, hogy átlagosan meddig görgetnek (milyen “mélyre”) a felhasználók az oldalunkon. Hőtérkép (heatmap) formájában szokták vizualizálni ezt az adatot. Landing page optimalizáláskor nagyon hasznos tud lenni.

Rank monitorozás/tracking

Sajnos ha már egyszer megszereztük magunknak az első helyet egy bizonyos kulcsszóra, az nem azt jelenti, hogy örökké ott is maradunk. Ez történhet egy versenytárs hatására, aki időközben beelőzött minket vagy pedig a Google változtatott egyet az algoritmusán és mostantól nem minket preferál az első helyen.

Ajánlott, hogy a számunkra legfontosabbnak ítélt kulcsszavakat rendszeresen monitorozzuk és azt is hogy mi hányadik helyen szerepelünk. Ha negatív változás történt a rankolásunkban akkor tegyünk ellene valamit. Például javítsunk a tartalom minőségén: több értékes szöveg, képek, videók vagy több backlink.

serp rank

Egyéb mérőszámok

Vannak olyan mérőszámok, amik nem tartoznak szorosan egyik fenti kategóriához sem, de hasznos információval szolgálhatnak a weboldalunk teljesítményét illetően.

Domain authority & page authority

A domain authority a Moz által kifejlesztett rangsorolási érték, amely egy 1-től 100-ig terjedő skálán pontozza az adott domain rangsorolási potenciálját a keresőmotorban. Ugyanakkor ennek a számításnak nincs köze a Google saját algoritmusának számításához. Ez a szám inkább arra jó, hogy megnézzük melyik weboldalakról lenne érdemes backlinket gyűjteni.

A page authority nem az egész domaint méri, hanem egyetlen weboldal rankolási lehetőségét mérlegeli több faktort figyelembe véve. Ha alacsony ez a szám, akkor a weboldal javításra szorul. A 60 feletti érték már jónak számít.

Backlinkek száma

A backlinkek szám is egy fontos mérőszám és nagyban befolyásolja a keresőben elért helyezéseket. A backlinkekről bővebben itt írtunk.

Hasznos eszközök

Néhány hasznos ajánlott eszköz SEO mérésére:

  • Google Analytics: a Google ingyenes szoftvere, amellyel részletes statisztikai adatokat kaphatunk a weboldal látogatóiról.
  • Google Search Console: a weboldalunk jelenlétét vizsgálhatjuk vele a Google-ben
  • SEMrush / Moz / Ahrefs: versenytárselemzés, kulcsszókutatás és SEO audit.
  • Pagespeed Insights: a weboldalunk sebességét, teljesítményét méri.

Még több SEO

Miért éri meg az SEO?

Mit szeret a Google?

Google rankolási tényezők

Kulcsszókutatási stratégiák és módszerek

Linképítési technikák SEO-hoz

Technikai SEO