Miért éri meg az SEO?

Az SEO, azaz keresőoptimalizálás egy fontos elem szinte minden vállalkozás számára.  A segítségével fenntarthatóan növelhetjük a weboldalunk organikus forgalmának mennyiségét és minőségét egyaránt. Ebben a cikkben eloszlatunk minden kétséget a keresőoptimalizálás hasznosságáról, és megmutatjuk, hogy miért érdemes belevágni.

Ingyenes

Az egyik vitathatatlan előnye az SEO-nak, hogy ingyen van. Na jó, ez azért nem teljesen igaz, hiszen a belefektetett idő és munka is pénzbe kerül. De ellenben a Google Ads-el vagy más PPC hirdetési lehetőségekkel az SEO esetében nem az elköltött pénzmennyiség határozza meg, hogy hanyadik helyen jelenünk meg a találati listában.

Tehát megoldható, hogy úgy kerülünk a Google találati listájának első helyére vagy oldalára, hogy közvetlenül nem fizettünk érte. Ezzel szemben például a Google Ads, súlyos pénzeket követel, hogy labdába rúghassunk. Ráadásul nem csak egyszeri összeget, hanem folyamatosan.

Releváns organikus forgalom

Releváns forgalom alatt azokat a látogatókat értjük, akik rátalálva a weboldalunkra és az ott nyújtott szolgáltatásokra, jó eséllyel válnak fizető ügyfelekké. Releváns forgalomnak számíthat mindenki, aki beletartozik a célközönségünkbe vagy befolyásoló hatással van a döntéshozókra.

Miért jó releváns forgalom szerzésére az SEO? Az SEO egyik alappillére a kulcsszókutatás, amellyel megtudhatjuk, hogy az iparágunkban milyen problémákra keresnek rá az emberek. Ha sikerül megtalálni a megfelelő kulcsszavakat és tudunk rá minőségi tartalmat gyártani, akkor be tudunk vonzani potenciális ügyfeleket, azaz releváns forgalmat. Ebben az esetben az SEO a tölcsérünk első, legfelsőbb szintje.

SEO - Introduction > Webnode blog

Brand awareness

A brand awareness (magyarul: márkaismertség) az első lépés amikor egy potenciális ügyfél elé kerülünk. Ez az első lépés a bizalomépítés során. SEO segítségével lehetőségünk van úgy segíteni, értéket adni egy potenciális ügyfélnek, hogy még nem is ismerjük egymást és nem ismerem a pontos szituácíóját. De egy dolgot ismerek: azt hogy mire keresett a Google-ben. És ennél több gyakran nem is kell.

A keresőkifejezés alapján általában egy problémát vagy kérdést fogalmaz meg. Ha mi képesek vagyunk a problémát megoldani vagy a kérdést megválaszolni, akkor elindíthatjuk az adott személyt az ügyféllé válás útján.

A keresőoptimalizálás segítségével a brandünk (weboldalunk) egyre ismertebb lesz, hiszen egyre több ember fog megtalálni minket organikusan. Az persze rajtunk múlik, hogy meg is jegyeznek-e bennünket, esetleg vissza is jönnek majd.

Az SEO hosszú távú befektetés

A keresőoptimalizálásban az a jó, hogy elég egyszer rászánni az időt és megcsinálni jól a tartalmat, és utána az évekig működik és hoz látogatókat. Ellentétben mondjuk a fizetett hirdetésekkel, ahol addig van eredmény, amíg fizetünk. Persze nyilván beszélhetünk folyamatos optimalizációról, javítgatásokról stb… de a feladat legnehezebb, legidőigényesebb részét (a tartalomgyártást) csak egyszer kell megcsinálni.

Az SEO-val időbe telik, míg az első oldalra kerülünk a keresőben. Valamikor csak néhány hónap, de máskor 1+ év mire bekerülünk a SERP-be. Függ a kulcsszótól és a tartalmunk minőségétől.

Az SEO tehát egy hosszú távú befektetés és ha jól van csinálva, akkor kifizetődő is. Ha egy weboldalt nulláról indítunk akkor bele telhet 9-15 hónapba is amíg számottevő eredményeket látunk organikus forgalmat tekintve. Ellenben, ha van egy jó alappal rendelkező weboldalunk, akkor új cikkek esetében 3-4 hónap elég lehet, hogy ott legyünk a top 5 találatban.

Long Term - Highway sign image

Reális elvárások

Általában a cégek kétféleképpen szoktak gondolkozni. Az egyik hozzáállás szerint a cég a kezdetektől fogva látja az SEO értékét és fektet is bele. Ilyenkor a megkeresések nagy arányban inbound jönnek. A másik mentalitás szerint, csak akkor kezdik el az SEO-t miután már van egy működő Google Ads stratégia, ami hozza az ügyfeleket.

A két esetben némileg különböző elvárásokat állíthatunk fel. Ha eddig hirdetésből szereztük a látogatók nagyobbik részét, akkor valószínűleg a weboldalon található tartalmaink sales-vezéreltek. Tehát csak azoknak adnak értéket ezek az oldalak, akik szeretnének tőlünk vásárolni/beszélgetést kezdeményezni. Az SEO értékük nem sok. Ilyenkor több idő fog kelleni, amíg értékesek leszünk a Google szemében.

A számok azt mutatják, hogy az emberek többsége nem akar tőlünk vásárolni. Illetve most még nem. Mert nem ismernek minket eléggé, nem tudják megbízhatóak vagyunk-e stb… Ezt érdemes fejben tartani, amikor keresőoptimalizálunk. Olyan tartalmakkal, amik megoldanak egy problémát, attól függetlenül, hogy akar velünk dolgozni az ügyfél vagy nem, sikereket érhetünk el organikusan.

6-12 hónap

Ha egy cég a nulláról kezdi az SEO-t, akkor legalább 6-12 hónap, amíg tényleg sikerül látható forgalmat generálni. Természetesen vannak előre nem látható külső tényezők, amik befolyásolhatják, hogy milyen hamar lesz eredménye a keresőoptimalizálásnak. Ha például felkap minket néhány nagyobb weboldal és kapunk pár értékes juicy backlinket, akkor az nagyban tudja segíteni az erőfeszítéseinket. Ugyanakkor történhet egy meredek Google algoritmus változás is, ami miatt meg hátrányba kerülünk.

Fontos az is, hogy ha jól végezzük a dolgunkat, a növekedés akkor sem mindig exponenciális, de még csak lineáris sem. Előfordulhat, hogy egy darabig növekszik a látogatottság, megy felfelé a grafikon. Majd a következő hónapban 25%-os visszaesés az organikus forgalomban. Pedig mi nem változtattunk semmin. Ennek oka lehet egy apró algoritmus változás vagy sok minden más. 

De nem kell megijedni. Ha kitartóan csináljuk a tartalmat, és a fókusz a minőségen van (nem a mennyiségen) akkor hosszútávon mindenképp növekedés várható. Persze ez még nem jelent azonnali bevételt. Csak látogatókat.

Google SEO Magnifying Glass | Google SEO Magnifying Glass Wh… | Flickr

B2B vs. B2C

Az elvárásokat illetően van különbség B2B és B2C vállalkozások között. B2B-ben a vásárlási folyamat sokkal hosszabb, mivel magasabb árú/komplex szolgáltatásokról van szó. Elképzelhető, hogy úgy telik el az első akár egy év, hogy hiába raktunk sok energiát az SEO-ba, nem kaptunk fizető ügyfelet. 

Ez valószínúleg azért van, mert hiába van organikus forgalom, ha az nem releváns. Vagy hiába releváns, ha nem rendelkezünk egy megtervezett, tesztelt tölcsérrel, ami biztosítja, hogy aki tényleg releváns látogató, őt képesek vagyunk újra és újra elérni a marketing üzeneteinkkel.

B2B-ben elsősorban nem a látogatók száma a fontos. Az is egy KPI, azt is mérni kell, persze. Viszont a legvégén csak az fog érdekelni minket, hogy mennyi új ügyfél lett, mennyi a bevétel stb… Azaz olyan látogató kell, aki pont azzal a specifikus problémával rendelkezik, amire mi megoldást kínálunk. Mindenki mást pedig szűrjünk le a tölcsérben.