Linképítési (Backlink) technikák SEO-hoz

A linképítés egy gyakran felmerülő téma a keresőoptimalizálás kapcsán. A backlinkek mennyisége és minősége egy meghatározó tényező a Google szemében. Az algoritmus logikája szerint, ha sok minőségi link mutat a weboldalunkra, akkor feltehető, hogy jó a tartalmunk, ezért előrébb sorol minket a Google.

A backlinkek szerzése hosszadalmas folyamat, nincs rá titkos recept. Habár a backlinkek gyűjtése az off-site (weboldalon kívüli) SEO kategóriájába tartoznak, a minőségi tartalomgyártás itt is elengedhetetlen. Ha nincs megfelelő tartalmunk, akkor nem tudunk jól rankolni a Google-ben és linkek szerzése is nehezebb lesz.

Ha gyártunk minőségi tartalmakat, akkor organikusan is szerezhetünk backlinkeket. Ha írunk egy olyan cikket, amire valóban érdemes linkelni, akkor általában fognak is rá idővel. De mi van akkor, ha fel szeretnénk gyorsítani a folyamatot, és aktívan utánamenni a backlinkeknek? 

Ebben a cikkben olyan stratégiákat fogunk ismertetni, amelyek segítségével kezünkbe vehetjük a backlinkek gyűjtését.

Backlink-szerzési stratégiák

Vendégblogolás

Vendégblogolás során írunk egy értékes cikket egy másik weboldal számára. Cserébe megkérjük az oldal üzemeltetőjét, hogy adjon egy backlinket abból a cikkből, amit nekik írtunk.

Ez azért egy működő stratégia, mert minden weboldalnak jól jön a minőségi tartalom, pláne ha nem kerül nekik sok munkába. Ezért ha mi előállunk és vállaljuk, hogy írunk számukra valami egyedi tartalmat, akkor általában ez megér egy backlinket.

vendégblogolás guest blogging

A vendégblogolás hátránya, hogy a tartalom megírása sok időt vehet igénybe. Ráadásul, ha a kiszemelt weboldal magas SEO értékkel rendelkezik és sok látogatója van, akkor onnan biztos mások is szeretnének backlinket. Ilyenkor nem mindig könnyű a vendégcikkünket megjeleníteni a nagy verseny miatt, hiába jó a tartalom. Általában azok a tartalmak szoktak a legjobban működni magas értékű oldalaknál (értsd: ténylegesen felkerül vendégcikknek backlinkkel együtt), ami valami mélyebb tanulmány vagy kutatómunkára épül. Tehát nem egy “mezei” 1-2 óra alatt íródott cikk, hanem egy akár több napos vagy hetes munka során elkészített – általában valamilyen adatra vagy saját kutatásra épülő – cikk.

A leghatékonyabb az, hogyha keresünk néhány magas látogatottságú weboldalt az iparágunkban, és nekik személyre szabottan írunk egyedi tartalmat. Olyan témáról célszerű vendégcikket írni, amit nagyon ismerünk és van benne tapasztalatunk. 

Annak ellenére, hogy ez időigényes és sok munkával jár, ez a legjobb eredményeket produkáló stratégia. Sokat dobhat a weboldalunkon egy jó helyről érkező minőségi backlink.

Skálázható tartalom

Alapvetően ez a módszer is a vendégblogolásról szól, csak egy keretrendszert próbálunk kialakítani köré, ami megkönnyíti a vendégcikkek gyártását. A skálázható tartalom azt jelenti, hogy az egyes tartalmak hasonló mintára, struktúrára épülnek, viszont tartalmilag egyedi témát járnak körül.

Skálázható tartalom:

  1. találjunk egy olyan témát, ötletet, amit nagyon ismerünk és amiről nagyon sokat tudunk írni, akár több ezer szó terjedelemben is
  2. írjuk meg a tartalmat
  3. osszuk fel ezt az egy hosszú cikket, több kisebb (1000 szó körüli) cikkre.
  4. keressünk fel népszerű weboldalakat az iparágunkban és kérjük, hogy jelenítsék meg a cikkeinket egy-egy backlinkkel megspékelve

Outreach technikák

Az előző stratégiákhoz egyedi tartalomra volt szükség. Az outreach technikák esetében a felkeresések mennyiségén van a hangsúly. Az outreach technikák lényege, hogy kapcsolatba lépünk sok-sok weboldal tulajdonosával, és megpróbálunk backlinkeket kérni tőlük.

backlink linképítés

Ahhoz, hogy kapjunk egy visszamutató linket, kell valamilyen indok is. Egy jó indok lehet, ha a weboldalakon és a már meglévő cikkekben keresünk hibás linkeket. A 404-es oldalra mutató linkek felhasználói szempontból hátrányosak. Ezekre a linkekre felhívva a weboldal üzemeltetőjének figyelmét lehetőségünk adódik megkérni őt, hogy a hibás linket cserélje ki a mi linkükre, ezáltal backlinket adva nekünk. Ami fontos, hogy releváns legyen az általunk felajánlott backlink. 

Ugyanakkor lehetséges az is, hogy mindenféle komoly indok nélkül egyszerűen csak emailt írunk a magas domain authority-vel rendelkező weboldalaknak és backlinket kérünk. Az emailben leírjuk, hogy szerintünk a cikkünk a témában a legjobb az egész interneten és bizonyára hasznos lenne a weboldal olvasói számára. Persze ez a technika nagyon kicsi hatékonysággal működik (de tud működni!), és csak akkor ha tényleg csúcsminőségű tartalommal rendelkezünk.

A fenti outreach technikáknál semmi nem garantálja a sikert. Ugyan működni működhetnek, de fontos megemlíteni, hogy rengeteg emailt ki kell küldeni, hogy lássunk valami eredményt. A legtöbb ilyen email a spam mappába kerül, vagy szimplán csak ignorálják őket.

Versenytársak

Ha van egy versenytársunk, aki organikusan jól teljesít, akkor utánanézhetünk, hogy ő honnan szerezte a backlinkjeit. Így kirajzolódik, hogy ők milyen stratégiát követnek, és hogy mennyire működik. Milyen oldalakról szereznek backlinkeket, milyen anchorokat használnak stb…

A versenytársak utáni kutatásban a SEMRush egy hasznos szoftver lehet. Ezen kívül a buzzsumo jöhet még jól, ami megmutatja, hogy egy adott témában melyek a legjobb cikkek a weben. A kilistázott cikkekhez tartozó weboldalak útmutatóként szolgálhatnak, hogy honnan érdemes backlinket szerezni a fenti módszerek segítségével.

Összefoglalva

Az outreach módszerek látszólag gyorsabbnak tűnnek, mint a vendégcikkek írása. Ugyanakkor mi mégis azt mondjuk, hogy hosszútávon kifizetődőbb a vendégblogolásba fektetni időt és energiát. A tartalom által generált backlink mindig minőségi.

A .edu végződésű domainről származó backlink általában értékesnek minősül. Persze nem önmagában a .edu végződés miatt, hanem mert ezek többnyire minőségi tartalomban gazdag weboldalak. Az ilyen oldalakról származó backlinkek sokat érhetnek.

Még több SEO

Miért éri meg az SEO?

Mit szeret a Google?

Google rankolási tényezők

Kulcsszókutatási stratégiák és módszerek