Kulcsszókutatás: stratégiák és módszerek

A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb lépése. A kulcsszókutatás célja, hogy kiderítsük a célközönségünk milyen kifejezésekre, milyen problémákra keres rá az iparágunkkal kapcsolatban. Ez legtöbbször egy alapos utánajárást igénylő folyamat. Ez a cikk segít megkönnyíteni a kulcsszókutatást néhány hatékony stratégia ismertetésével.

Keresőoptimalizáláson belül két ok miatt akarhatunk kulcsszókutatást végezni. Az egyik, amikor a már meglévő tartalmainkat szeretnénk optimalizálni kulcsszavakra. A másik pedig, amikor új tartalmat szeretnénk készíteni és ehhez kellenek megfelelő kulcsszavak, amik köré felépíthetjük ezeket a tartalmakat.

Milyen egy jó kulcsszó?

Még mielőtt belevágunk a kulcsszókutatási módszerek bemutatásába, fontos tisztázni, hogy mi számít jó kulcsszónak. Ugyanis a kulcsszókutatás során rengeteg kulcsszót fogunk megtalálni, de nem mindegyik lesz jó kulcsszó számunkra. Nézzük meg mik ezek a kritériumok, amiken végig kell menni egy kulcsszó esetében.

Releváns

Az egyik ilyen kritérium a relevancia. A kulcsszónak logikailag kapcsolódnia kell az iparágunkhoz, a vállalkozásunkhoz.

Ugyanakkor van egy másik aspektusa is a relevanciának. Általában azért akarunk organikus forgalmat a weboldalunkra, mert van valami célunk vele. Mindig van egy következő lépés. Ez lehet például:

  • Email feliratkoztatás
  • Termék vásárlás
  • Árajánlat kérés
  • Stb…

 A kulcsszóval pedig ezt a következő lépést készítjük elő. Éppen ezért fontos megvizsgálni, hogy annak az olvasónak, aki rákeres egy kulcsszóra, mire van szüksége. 

A kulcsszónak tehát relevánsnak kell lennie a felhasználó igényeit nézve. A tartalmunkban azt kell megadni neki, amit kér. Ha a kulcsszó, amire rákeresett, edukációra, tájékoztatásra utal, akkor ő még nem áll készen a vásárlásra. De ha mondjuk egy adott termék nevére keres rá, akkor ott már elképzelhető, hogy terelhetjük a látogatót a vásárlás irányába.

Minőségi tartalom

A minőségi tartalomgyártás egy gyakori visszatérő téma az SEO-ban. Ez nem véletlen, hiszen ez a keresőoptimalizálás gerince, ez az, ami kell az embereknek és segít jó helyezést elérni a találati listában.

Ha van egy releváns kulcsszavunk, akkor el kell döntenünk, hogy tudunk-e rá minőségi tartalmat gyártani. Azt is vegyük figyelembe, hogy ehhez mennyi idő és energia kell.

Ha van egy kulcsszó, amivel kapcsolatban van tapasztalatunk és jártasak vagyunk az adott témában, akkor valószínűleg tudunk kiváló cikket írni róla. Ellenben, ha nincs meg a kellő szakmai ismeretünk, akkor ki kell találni, hogy hogyan tudnánk minőségi tartalommal előállni. Ilyenkor szóba jöhet egy szabadúszó író, vagy akár egy külső ügynökség.

kulcsszó seo

Havi keresési szám

Fontos megnézni, hogy csak olyan kulcsszóra írjunk tartalmat, amire van elegendő keresés – search volume. De hogy mennyi az az elegendő? 100/hó? 10 000/hó? Több?

Előfordulhat olyan iparág is, ahol 100 ezer vagy akár 1 millió havi keresés van népszerű kulcsszavakra. De beszélhetünk olyan niche-ről is, ahol már a havi 100 keresés is elegendő lehet és megéri rá tartalmat gyártani, mert mondjuk drága szolgáltatás köré épül.

Viszont figyelembe kell venni, hogy minél többen keresnek egy kulcsszóra, annál kompetitívebb, tehát annál nehezebb arra rankolni. Ugyanis a versenytársak is tisztában vannak a számokkal, és ha egy kulcsszó népszerű, akkor mások is gyártanak rá tartalmat.

SERP

SERP-nek (Search Engine Result Page) nevezzük a Google első találati oldalát. Ennek nagy jelentősége van abban, hogy eldöntsük mennyire kompetitív egy kulcsszó. Minél nagyobb search volume-mal rendelkezik egy kulcsszó valószínűleg annál nehezebb lesz rá rankolni. (“nehezebb” = sok idő, sok kutató munka, backlink kampány stb…)

Vannak viszont úgynevezett “quick win” kulcsszavak. Ezek olyan kulcsszavak, amelyek aránylag gyorsan tudnak rankolni a Google-ben. Ez annak köszönhető, hogy alacsony a search volume és kevesen próbálnak meg rankolni a kulcsszóra, tehát kevésbé kompetitív.

Ha az a gyanúnk egy kulcsszóról, hogy az quick win, mert mondjuk kevesen keresnek rá akkor először nézzük meg az első oldalt a Google-ben és vizsgáljuk meg a SERP-ben megjelenő oldalak minőségét és hogy milyen kulcsszavakra vannak optimalizálva.

Ha úgy ítéljük meg, hogy gyenge minőségű tartalmak vannak vagy olyanok, amiknek nincs sok köze a keresett kulcsszóhoz, akkor egy jó cikket írva, akár gyorsan (2-3 hónap) jó helyet érhetünk el a Google-ben (top 5). Persze mindenki ezeket a kereső kifejezéseket keresi, ezért ez sem olyan egyszerű.

Tapasztalatunk szerint a 100-300 közötti seach volume-os kulcsszavaknál érdemes ezt megpróbálni. (B2B iparágak esetében) Ezeknél néha előfordul, hogy túl rövidek a cikkek, nem jó minőségűek vagy pusztán más tartalmakra vannak optimalizálva.

Olyan is előfordulhat, hogy találunk egy pár száz search volume-os quick win kulcsszót, amire írunk egy cikket. Aztán a Google nemcsak arra az egy kulcsszóra rankolja a tartalmat, hanem más kulcsszavakra is. Megeshet, hogy egy másik kulcsszó több ezres keresésű, és végül úgy döntünk, hogy inkább erre optimalizáljuk a cikkünket. Ezért ajánlatos figyelni pár hónap elteltével, hogy mire rankolt ténylegesen a tartalmunk.

google seo

Kulcsszókutatási módszerek

Az imént tisztáztuk, hogy milyen szempontok mentén vizsgálunk meg egyetlen egy kulcsszót. De hogyan kezdjünk neki ha egy adott témába szeretnénk sok kulcsszót találni, amire megéri optimalizálni? Három módszert szeretek használni:

Digging

A digging (ásás) módszer lényege, hogy egy SEO szoftver segítségével, egy témából kiindulva egyre mélyebbre ásunk. Próbálunk hasonló releváns kulcsszavakat találni.

  1. Lista készítése

Első lépésként készítsünk fejből egy olyan listát, amely 5-10 számunkra releváns témát tartalmaz. Ezek legyenek olyan témaötletek (kulcsszavak), amelyekről tudunk tartalmat gyártani.

  1. SEO szoftver

Ezután bemásoljuk ezeket a kulcsszavakat egy kulcsszókutatásra alkalmas szoftverbe. Az egyik legjobb erre a SEMrush, de népszerű még a Moz és az Ahrefs is.

  1. Related keyword search

Használjuk a szoftver “related keyword search” (magyarul “hasonló kulcsszó keresés” ) funkcióját. Ha megadunk egy kulcsszót, akkor ez a kereső kidobja a logikailag és/vagy nyelvtanilag hasonló kulcsszavakat.

Ez azért hasznos, mert az eredeti 5-10 témából kiindulva hirtelen több száz lehetséges kulcsszót találhatunk. 

  1. Ezeket sorrendbe rakjuk search volume szerint.
  2. Minden potenciális kulcsszót megvizsgálunk a cikkben korábban említett szempontok szerint.
  3. Ez alapján eldöntjük, hogy melyikre szeretnénk tartalmat optimalizálni.

Ez a módszer azért előnyös, mert kifogyhatatlan ötletekkel tud szolgálni kulcsszavakat illetően. A szoftver mindig tud találni releváns kulcsszavakat, amik aztán megint újabb ötleteket adhatnak.

keyword kulcsszó

Versenytárs alapú kulcsszókutatás

Ez egy rendkívül egyszerű, de hatásos módszer. Ennek lényege, hogy utánajárunk, hogy a versenytársak mire optimalizálnak és ebből nyerünk inspirációt.

  1. Versenytársak listázása

Az első lépés itt is – hasonlóan a digging módszerhez – egy lista készítése. Csak itt nem lehetséges témákat listázunk, hanem szimplán 4-5 versenytársunk weboldalát írjuk fel.

  1. Elemzés

Utána egyesével beírjuk ezeket az SEO szoftverbe. A szoftver pedig megmutatja, hogy a versenytársak milyen kulcsszavakra optimalizálnak. Illetve, hogy milyen kulcsszavakra jelennek meg elől a keresőben. Így kapunk egy képet arról, hogy mi az, ami működik nekik organikus szempontból. 

Fontos viszont, hogy az organikus forgalom nem egyenlő a bevétellel. Tehát attól, hogy egy versenytársunk sok organikus látogatót szerez egy kulcsszó miatt, nem biztos, hogy ezt a forgalmat bevétellé is tudja varázsolni. Ezt kívülről nem lehet megmondani.

Utólagos optimalizálás

Ha valaki teljesen a nulláról indul neki a keresőoptimalizálásnak, akkor ez egy jó módszer lehet. Itt eleinte figyelmen kívül hagyjuk a kulcsszavakat, és csak utólag fogunk optimalizálni.

  1. Cikkírás

Először csak kezdjünk el írni arról, ami a fejünkben van ötlet, és tudunk róla írni a weboldalunkra. Minél jobbat, minél többet.

  1. A Google rankolja az oldalt

Ezeket a cikkeket a Google automatikusan rankolni fogja különböző kulcsszavakra. Ezek alapján tudjuk tovább optimalizálni a cikket. Tegyük fel, hogy a Google rankolta a cikkünket egy olyan kulcsszóra, amire aránylag sokan keresnek. Azonban a mi cikkünk csak az 5. oldalon van a találati listában. Ilyenkor érdemes elgondolkodni, hogy kifejezetten arra az egy kulcsszóra optimalizáljuk az oldalt, hogy előrébb kerüljünk a Google-ben.

  1. Optimalizálás

Optimalizálás alatt arra gondolunk, hogy kibővítjük vagy átírjuk a cikket, hogy az adott kulcsszóra a keresők több értéket találjanak a cikkben. Ezen kívül, elhelyezzük a kulcsszót az alábbi helyeken:

  • H1-es címsor
  • meta description
  • URL slug

Egyre több szakértő van azon a véleményen, hogy az SEO a tartalomgyártásról szól nem pedig az optimalizásáról. Eszerint az elmélet szerint ha jó tartalom van a weboldalon, akkor a Google megoldja hogy elől helyezkedj el a legrelevánsabb kulcsszavakra.

Tapasztalatunk szerint, azonban, a legjobb organikus eredmények akkor születnek, ha hangsúlyt fektetsz a tartalomra ÉS az optimalizálásra is. A minőségi tartalom a belépő az organikus forgalom növeléséhez, de optimalizálással kicsit meg tudjuk gyorsítani a folyamatot, illetve könnyíteni tudunk a Google dolgán is.

Több SEO

Miért éri meg az SEO?

Mit szeret a Google?

Google rankolási tényezők