Google rankolási tényezők

Milyen tényezők határozzák meg, hogy hányadik helyen vagyunk a Google találati listájában? Ez az a kérdés, ami hamar felmerül, ha valaki keresőoptimalizálni szeretne.

Fontos előre leszögezni, hogy nem tudni pontosan, hogy melyek ezek a befolyásoló tényezők. Az algoritmus valódi működését homály fedi. Ez azért van, mert a Google nem publikálja a részletes rankolási tényezőket. Iránymutatást kapunk, de semmi többet.

Ugyanakkor a keresőoptimalizálással eltöltött évek alatt kialakult egy tapasztalaton alapuló kép, hogy mégis mi az, amit a Google preferál. Ebben a cikkben ezekre a tapasztalatokra támaszkodva ismertetjük a legfontosabb rangsorolási tényezőket.

Közvetlen tényezők

Alapvetően két részre bonthatjuk a befolyásoló tényezőket. Vannak a közvetlen tényezők, amelyekre egyértelmű ráhatásunk van, és rajtunk múlik az eredmény. Emellett vannak a közvetett tényezők, amelyeket már nehezebben tudunk befolyásolni, de fontos szerepük van az SEO-ban.

Tartalom minősége

A Google számára a legfontosabb befolyásoló tényező, hogy minőségi tartalom jelenjen meg a felhasználó számára. Ezt úgy tudjuk bebiztosítani ha nem a keresőnek írjuk a cikket, hanem az olvasónak. Hiszen ők lesznek azok, akik ténylegesen fogyasztják a tartalmat. Az olvasó fogja eldönteni, hogy egy cikk az minőségi vagy nem. A Google pedig az olvasók viselkedései alapján meghatároz egy találati sorrendet, ahol a jobb tartalmak előbb helyezkednek el.

Backlinkek száma és minősége

A weboldalunk backlinkjeinek száma és minőségük a legfontosabb az SEO-ba. De hogy mi is az a backlink? Ez lényegében egy külső link, ami a mi oldalunkra mutat. Tehát ha írtunk egy cikket és erre hivatkozik egy másik weboldal, akkor az backlinknek minősül.

A link az lehet follow vagy no-follow backlink. A linkelő dönti el, hogy melyiket használja. SEO szempontból fontos, hogy a Google csak a follow backlinkeket veszi számításba a rankoláskor – elvileg.

Természetesen nem mindegy, milyen minőségű az a backlink. A backlink minőségét pedig az határozza meg hogy milyen weboldalról érkezik. Ha jó minőségű, népszerű weboldalaktól jön backlink, akkor az a Google szemében azt jelenti, hogy a mi tartalmunk/weboldalunk is hasonlóan minőségi. A legjobb az, ha minél több és minél nagyobb organikus forgalommal rendelkező oldalról szerzünk backlinkeket. Vagy pedig olyan oldalakról ahonnan kifejezetten nehéz backlinket szerezni – például .edu végződésű oldalak.

Egy jó backlink esetében, nem csak az az egy oldal élvezi az előnyt, amelyre a backlink mutat, hanem az egész weboldalunk.

Bár számít a mennyiség, a minőség egyértelműen fontosabb. Ha nagyon gyenge minőségű weboldalról kapunk backlinket, az kifejezetten káros lehet ránk nézve. A Google-nek van is ilyen funkciója, amivel ignorálni tudjuk ezeket a rosszabb/spam/trash weboldalakat.

Hogyan szerezzünk backlinkeket? Ez mindenképpen egy külön cikk témája, de tapasztalatom alapján a legjobb módszer az a vendégblogolás. A lényeg, hogy felkeresünk olyan weboldalakat, amik hasonló réspiacon vannak mint a mi weboldalunk és írunk vendégcikkeket nekik backlinkért cserébe. Persze minél nagyobb egy weboldal, annál nehezebb lesz elérni őket, de pont ezért nagyon jó eredményekkel tud szolgálni ez a módszer.

seo google rankolas

Technikai SEO

A technikai SEO a weboldalunk technikai komponenseire vonatkozik. Azért kell erre figyelnünk, mert ha súlyos technikai hibák vannak az oldalon, akkor az az összes oldalunkra negatív hatással lesz.

Idetartozik például, hogy mennyire van mobilra optimalizálva az oldalunk, milyen gyorsan tölt be, vagy hogy van-e 404-es oldalunk. Ha technikailag kifogásolható a weboldalunk, akkor az a felhasználói élményre is rossz hatással van.

Featured snippet

A featured snippet az ún. megjelenített találat a Google-ben. Ennek 3 komponense van. 

  • Oldalnak a címe
  • Url + slug (ami a perjel után jelenik meg)
  • Meta description (max 155 karakter)

Keresőoptimalizálásnál nem csak az a célunk, hogy elől legyünk a találati listán. Hanem az is, hogy aki keres, az rá is kattintson az oldalunkra. Itt jön képbe a featured snippet. Minél jobb az oldal címe, minél relevánsabb a meta description, annál nagyobb az esély, hogy rá fognak kattintani a találatra, ezzel növelve az átkattintási arányt (CTR).

Itt, ami javasolt, hogy a featured snippet összes eleme tartalmazza azt a kulcsszót, amire optimalizálunk. Ez elsődlegesen a felhasználót segíti az eligazodásban (hogy mire számíthat, ha rá kattint a találatra), és nem pedig az algoritmust szolgálja.

google seo search algoritmus

Közvetett tényezők

A közvetett tényezők azok, amelyekre nincs vagy kevesebb befolyásunk van. Azonban nem árt tisztában lenni velük, mert a Google-ben elért helyezésünkre hatással vannak.

Domain authority

A domain authority a moz.com által kifejlesztett mérőszám, amely azt mutatja meg, hogy egy oldal mennyire teljesít jól a Google-ben. A “DA” 1 és 100 között vehet fel értéket, ahol az a 1 a legrosszabb, a 100 pedig a legmagasabb minőség.

Mivel ezt nem a Google fejlesztette ki, hanem a moz.com, ezért ez nem minősül hivatalos mutatónak. Ugyanakkor arra jó, hogy összehasonlítsunk weboldalakat organikus szempontból amikor pl. versenytárs elemzést végzünk vagy potenciális backlink lehetőségek után kutatunk.

Domain életkora

Alapvetően a Google számára semmilyen jelentőséggel nem bír a domain életkora. Magyarán teljesen mindegy, hogy a domain-t 1 hónapja vagy 5 éve regisztráltuk be.

Ugyanakkor joggal feltételezhetjük, hogy az idősebb weboldalak több tartalommal rendelkeznek, mivel több idő volt a tartalomgyártásra. Azt is jogosan feltételezhetjük, hogy minél több a tartalom, annál több kulcsszóra vannak optimalizálva. Tehát közvetetten mégis van összefüggés a domain életkora és az elért helyezés között.

google domain authority

Backlinkek

Noha a backlinkekről már volt szó, mint közvetlen tényező, közvetettnek is vehetjük. Hiszen nem feltétlen muszáj aktívan backlinkeket gyűjteni. Ha hosszútávon minőségi tartalmat gyártunk, akkor az emberek maguktól linkelnek majd ránk, így szerezve backlinkeket. Persze nyilván ehhez idő kell.

Itt még érdemes megemlíteni a social media megosztásokat (pl. Facebook, Twitter, Linkedin). Amikor megosztjuk az egyik oldalunkat cikkünket egy ilyen csatornán. Ezek nofollow backlinknek minősülnek, azaz nem veszi figyelembe a Google rangsorolásnál.

Mégis, ha sokan megosztják a tartalmunkat, akkor valószínűleg jó a tartalom, emiatt organikusan kapni fogunk valószínűleg linkeket.. Tehát, ha közvetlenül nem is fontosak a megosztások a Google-nek, ha a tartalmunk szárnyra kap, akkor nagy eséllyel kapunk rá follow backlinket. És ezek már számítanak.

Több SEO

Miért éri meg az SEO?

Mit szeret a Google?