A céges affiliate marketing programokról

Az affiliate marketing egy népszerű ügyfélszerzési eszköz, főleg szoftvercégek és termékek esetén. Ennek keretén belül egy személy (affiliate partner) a saját platformjain egy másik cég termékeit vagy szolgáltatásait reklámozza egyedi URL-lel. Ha valaki ezen az URL-en keresztül regisztrál és vásárolja meg a terméket, akkor az affiliate partner jutalékot kap a bevételből.

Ugyanakkor az affiliate marketing egyáltalán nem olyan könnyű,  mint ahogy hangzik. Ebben a cikkben céges oldalról közelítjük meg az affiliate marketing témakörét, bemutatva az affiliate partner keresési lehetőségeket  és magát az együttműködést is.

affiliate marketing

Milyen cégeknél működhet az affiliate marketing?

Az affiliate marketing egyfajta plusz csatornaként szolgálhat az ügyfélbázis bővítésére. Általában csak azután vágnak bele a cégek affiliate marketing stratégia kidolgozásába, miután kiépítettek legalább egy fizetős és/vagy organikus ügyfélszerzési  csatornát.

Az olyan iparágakban, főleg B2B-ben, ahol komplex szolgáltatásokat árulnak értékesítők ott az affiliate marketing nem igazán valósítható meg. Ahol értékesítővel kell beszélgetni az eladás előtt, ott ez az egész nehezen működik. A legjobban ott használható, ahol nincs szükség értékesítőre. Hanem valamilyen “off-the-shelf” megoldásról van szó. Ezek többnyire fizikai termékek vagy SaaS (szoftver, mint szolgáltatás).

SaaS esetében azért működhet az affiliate marketing, mert az üzleti modell alapja a skálázhatóság. Free trial rendszerben az ügyfél ingyenesen használhatja a szoftvert egy ideig, majd – ha elégedett – válthat a fizetős verzióra. Az egész egy “automatikus” rendszer. Itt sikeres lehet egy jól kiépített affiliate hálózat.

Affiliate program beindítása

Alapvetően 3 szereplős egy affiliate program:

  1. A cég, ami rendelkezik a termékkel
  2. Az affiliate partner, aki a saját platformján hirdeti/ajánlja a termékeket a közönségének
  3. A vevők, akik a partner egyedi URL-jével jutnak el a termékig és ezen keresztül vásárolják meg a terméket

Az affiliate marketing első lépése tehát, hogy találni kell megfelelő partnereket. De milyen egy jó affiliate partner? Elsősorban olyasvalakire kell gondolni, akinek van már egy felépített követőbázisa, akár egy blog vagy egy podcast keretén belül. Ezenkívül, a partner jól ismeri a terméket és bátran meri ajánlani másoknak is.

Ahhoz, hogy ilyen partnereket találjunk, jó kiindulópont lehet, ha a meglévő ügyfélkörünkből indulunk ki. Ha van olyan ügyfél, akivel van egy kialakult jó kapcsolatunk és/vagy csináltunk vele esettanulmányt, akkor őt nagy eséllyel érdekelheti az affiliate programban való részvétel, mint partner.

A legtöbbször ezek az emberek már alapból reklámozzák valamilyen formában a termékünket – főleg ha nagyon elégedettek vele – anélkül, hogy jutalékot kapnának. Miután csatlakoznak a programba, jutalékkal és marketinges segédanyagokkal tudunk nekik plusz motivációt adni.

A másik opció, hogy felkeresünk kisebb, nagyobb influencereket az iparágunkban, akár Linkedinen vagy Youtube-on. Ezek a tartalomgyártók még nem feltétlenül találkoztak a nevünkkel vagy termékeinkkel, viszont értenek az adott niche-hez és sokan követik őket. Ők is lehetnek potenciális affiliate partnerek. 

affiliate program partner

Együttműködés a partnerrel

Ha megkötöttük a partnerséget, felmerülhet a kérdés, hogy hogyan tovább. Mennyire érdemes szabadkezet adni a partnereknek, vagy épp ellenkezőleg, mennyire kell segíteni őket?

A tapasztalat azt mutatja, hogy minél aktívabban segítjük az affiliate-et, annál hatékonyabb az együttműködés. Amikkel lehet őket segíteni:

  • tartalom, cikk, marketing anyag
  • közös webinar
  • közös videó
  • podcast szereplés

A gond ott kezdődik, amikor annyi partnerünk van, hogy nem tudunk mindenkinek egyesével tartalmat készíteni. Ami ilyenkor lehetséges megoldás, hogy készítünk egyetlen egy jól kidolgozott általános útmutatót az összes partnernek, ami a célközönségünk igényeire van hangszerelve (mert ugye mi valószínűleg jobban ismerjük a célközönségünket, mint a partner). Javaslatokat teszünk, hogy milyen témáról, problémákról, milyen szavakat használva készítsenek tartalmat.

Így megadjuk a partnereknek a kezdő segítséget. Innen már a partnereken múlik, hogy ők ezt milyen stílusban tálalják. Ezzel elkerülhető az, hogy egy blogger tőle idegen hangnemben írjon tartalmat, ami összezavarhatná az olvasóit.

Dolgok, amelyekkel könnyíthetjük a partnerek munkáját:

  • outline/draft/sablon cikkekhez
  • termékleírás, termékinformációk (funkciók, benefit, value proposition, stb.)
  • design csomag (grafika, logók, screenshotok, képek)

Illetve a legjobb módszer, ha megkérdezzük a partnereket, hogy mi kell nekik ahhoz, hogy új felhasználókat hozhassanak. A visszajelzésekből kapunk egy képet, hogy mire van szükségük, és ezek mentén tudjuk támogatni a partnerek munkáját.